Pages

Tuesday 4 December 2012

mari berkongsi resepi


resipi pertama


mee cintan ala aimy

hari tu tetibe tringin nk layan mee cintan
abis 2 bungkus sekali hadap..haha

ni stail tekak aku..

jom layan resipi

bahan2
2 bungkus mee cintan perisa asli
5 batang cili padi diketuk
3 helai daun limau purut dikoyak
asam keping 2 keping..klu ske masam taruk lebih..
kadang2 aku x taruk asam keping..tapi aku perah limau kasturi sikit..
ai kan tekak ske mkn masam2
ayam dipotong kecil segenggam

cara2
humban semua itu dalam periuk
dan siap..


resepi kedua


ayam gulai masak lemak cili api

ni stail ikut tekak laki ai

bahan2

ayam potong kecil bajet tuk 3 org mkn
cili padi 2 genggam
serai diketuk 3btg
daun limau purut 5 helai di koyak
garam kasar sesudu bsr
kunyit hidup 2 inci
asam keping 3keping
serbuk kunyit
santan
air 1cawan setengah
kentang dipotong wedges

cara2

gaul aym dgn serbuk kunyit dan goreng separuh garing
asingkan
cili padi,kunyit hidup dan garam kasar ditumbuk smpai halus dan sebati
asingkan
air diisi dlm periuk hingga mendidih
mskkan bhn yg ditumbuk td
sampai nmpk msk sikit cilinye
mskkan santan
biarkan smpai pecah minyak mskkan ayam yg
digoreng tadi bersama kentang
 biarkan selama 5-10min


asalnya stail msk cili api ni lain dari ape yg aku blajar dr youtube...wakaka..sori ye aku kan bdk br belajar 
tapi disebab kan laki ai tu bapak segala cerewet maka berubah lah resipi ini mngikut stail tekak nye..

ni la resepi asal

agak2 korang xleh trima stail tekak laki ai..you oll blh la cube link diatas ye..

selamat mencuba
sambil menyapu dan mengelap sawang2 di belog haku ini..hahaha



No comments:

Post a Comment